Veel gestelde vragen

Boeken tumbnail

Vragen over reizen met A tot Z reizen

Heeft u een leuke vakantie gezien op onze site? U kunt de reis rechtstreeks op de site boeken, per mail info@atotzreizen.nl) of telefonisch (Petra tel.06 57 89 68 25 of Annemarie tel.06 24 69 49 79.

Iedereen mag mee. Heeft u geen zorgvraag, maar weet u niet hoe u uw vakantie moet regelen. Ook dan kunt u bij ons terecht. Wij bieden ook begeleide reizen aan. Wel begeleiding, geen zorg. Voor een uitgebreidere beschrijving wat die begeleiding zoal kan zijn, kijk op begeleide reizen

Er kan (aangepast) vervoer van en naar huis voor u worden geregeld. Dit is niet in de prijs inbegrepen en zal apart aan u worden belast.

Onze reizen zijn exclusief reis- en annuleringsverzekeringen. Wij hebben wel als voorwaarden dat u voor reizen buiten Nederland in het bezit bent van deze verzekeringen. Deze kunt u uiteraard zelf afsluiten, maar dat kunnen wij ook voor u regelen.Wanneer u zelf de verzekeringen afsluit, dan vragen wij u wel altijd om een kopie van de polis.

Op deze vraag kunnen wij niet van te voren ja of nee antwoorden. Dat is erg afhankelijk van de manier van reizen. Sommige vliegtuigmaatschappijen staan het wel toe, maar met bepaalde eisen. We zullen dan ook per vliegreis kijken wat de mogelijkheden zijn. Tijdens een cruise mag uw kleine opvouwbare scootmobiel mee, maar hij moet als u hem niet gebruikt op uw kamer staan. Grote scootmobielen kunnen niet mee tijdens de cruise, omdat de liften aan boord daar niet groot genoeg voor zijn. Bij alle andere vakanties kan het vaak wel, maar altijd in overleg. Bij de meeste vakanties is het wel mogelijk om op het vakantieadres een scootmobiel te huren.

Dat is afhankelijk van hoe u reist. Als u met een vliegtuig op vakantie gaat, kunt u niet in u rolstoel blijven zitten. U moet op een vliegtuigstoel kunnen zitten. Als u niet kunt lopen, kunnen we assistentie voor u aanvragen om u in uw vliegtuigstoel te helpen.
Halen wij u thuis op voor de vakantie, dan kan u in overleg wel tijdens de reis in uw rolstoel blijven zitten. Dit is vaak ook mogelijk tijdens het vervoer van of naar excursies.

Bij vliegreizen moet u er rekening meehouden dat u in een vliegtuigstoel moet kunnen zitten. U hoeft dan niet zelf te kunnen lopen. De eisen voor het vervoeren van uw elektrische rolstoel zijn zeer strikt. De stoel mag niet hoger zijn dan 86cm. We moeten ruim van te voren de exacte afmetingen en het gewicht van uw rolstoel doorgeven. De accu moet los gekoppeld zijn. En u zorgt zelf voor het gereedschap om de stoel reisklaar te kunnen maken.

Tijdens cruises kan uw rolstoel altijd mee. In sommige havens ligt het schip niet aan de kade. Gasten worden dan met bootjes naar de kade gebracht (tenderen). Bij de cruises die wij doen, is dat geen belemmering om niet aan wal te kunnen.

Tijdens alle andere vakanties zijn rolstoelplaatsen tijdens bv onze excursies soms beperkt. Geef dus meteen bij boeken aan dat u in uw rolstoel moet blijven zitten.

Veel gestelde vragen over rolstoelvakantie

Vragen over de zorg

Iedereen mag mee. Heeft u geen zorgvraag, maar weet u niet hoe u uw vakantie moet regelen. Ook dan kunt u bij ons terecht. Wij bieden ook begeleide reizen aan. Wel begeleiding, geen zorg. Voor een uitgebreidere beschrijving wat die begeleiding zoal kan zijn, kijk op begeleide reizen

Als u zorg nodig heeft tijdens uw vakantie, komen we altijd eerst bij u thuis. Zo krijgen wij een heel duidelijk beeld van uw zorgvraag. Indien nodig kunnen we bij uitzonderlijke handelingen de vrijwilliger die meegaat om u te verzorgen vragen deze handeling vooraf te komen uitvoeren met uw eigen verzorgende.

Tijdens uw zorggesprek wordt gekeken welke hulpmiddelen nodig zijn, welke u zelf kunt meenemen, welke op de plaats van bestemming aanwezig zijn en welke wij voor u kunnen regelen. De hulpmiddelen, die wij voor u huren, worden apart bij u in rekening gebracht.

Ja, maar niet alle medicijnen mogen zomaar worden meegenomen naar het buitenland. Afhankelijk van het land kan het zomaar meenemen van bepaalde medicijnen u een boete opleveren of zelfs gevangenisstraf. Om dit te voorkomen dient u de juiste documenten mee te nemen. Daarom vragen wij u altijd om uw medicijnlijst. Dan kunnen wij u precies vertellen welke documenten u moet regelen voordat u op vakantie naar het buitenland gaat.

Als u een speciaal dieet heeft, horen wij dat graag vooraf. Wij kunnen dan bij de accommodatie navragen of er rekening kan worden gehouden met uw dieet.

Veel gestelde vragen maatwerkreizen

Vragen over maatwerkreizen

Ja, dat kan ook. Dat noemen wij de maatwerk vakanties. Neem contact met ons op. Dan gaan we samen kijken hoe we deze leuke vakantie tot stand kunnen brengen. Dit kan via de button “contact” onder aan deze pagina, per mail (info@atotzreizen.nl) of telefonisch (Petra tel.06 57 89 68 25 of Annemarie tel.06 24 69 49 79.)

Als u weet waar u heen wil en u zoekt nog reisgenoten, kunt u contact met ons opnemen. Gaan we eerst kijken hoe de reis eruit komt te zien en als u dat bevalt, gaan we via “ reisgenoten gezocht” zoeken naar mensen die mee willen op de door u bedachte reis.

Veel gestelde vragen over vliegen met een rolstoel

Vragen over vliegen met een rolstoel

Ja, dat kan. De vliegtuigmaatschappijen hebben wel zeer strikte regels voor het vervoer van uw rolstoel. De hoogte van een rolstoel mag niet hoger zijn dan 86cm. Dus uw rugleuning moet neerklapbaar zijn of er af kunnen. Als dat niet mogelijk is, moet de rolstoel gekanteld worden en dat is voor de meeste elektrische rolstoelen geen goed idee. Voordat we gaan vliegen moeten de maten en het gewicht van uw rolstoel heel nauwkeurig zijn doorgegeven zodat de vliegtuigmaatschappij precies weet waar zij aan toe is. Neem alle losse onderdelen zoals voetsteunen en kussens mee als handbagage (U mag deze extra meenemen bovenop u gewone handbagage) Als dat niet mogelijk is, tape de onderdelen dan vast. Uw rolstoel wordt onverpakt (tenzij u hem zelf verpakt) vervoert door de luchtvaartmaatschappij. Omdat er maar een maximum aan elektrische rolstoelen meekan, kan dit soms de reden zijn waarom de boeking niet kan doorgaan.

Als u niet zelfstandig naar het vliegtuig kunt lopen, kunnen wij assistentie aanvragen op de luchthaven. Elke luchthaven biedt deze assistentie aan. Voor het vervoer van de gate naar uw vliegtuigstoel wordt gebruik gemaakt van een kleinere type rolstoel.
De passagiers met mobiliteitsbeperkingen gaan als eerste aan boord vanwege veiligheid en privacy. Na aankomst gaat u om de zelfde redenen als laatste van boord.

Bij de meeste vliegmaatschappijen mag u tot 20 kilo bagage meenemen. Wij zullen u vooraf informeren wat de regels zijn van de vliegmaatschappij waar u mee vliegt. De toegestane kilo’s aan handbagage verschillen per vliegtuigmaatschappij. De afmeting van handbagage mag niet groter zijn dan 55cm bij 35 cm bij 25 cm. Ook voor handbagage zullen wij u vooraf informeren wat de regels zijn qua gewicht en wat er in uw handbagage mee mag.

Ja, dat kan. Een rollator hoeft niet van te voren worden aangemeld. Uw rollator wordt gratis vervoerd in het bagageruim. Bij veel vliegtuigmaatschappijen mag de rollator mee tot aan de gate. Bij de gate wordt uw rollator dan ingecheckt en naar het ruim gebracht.
Na het landen wordt door sommige vliegtuigmaatschappijen uw rollator naar de deur van het vliegtuig gebracht. Als dat niet het geval is kunt u vooraf assistentie aanvragen.  U wordt dan met een rolstoel naar de bagageband gebracht.

Als een beademingsapparaat meeneemt tijdens een vliegreis, bent u verplicht dit vooraf te melden aan de luchtvaartmaatschappij en aan A tot Z reizen. Het beademingsapparaat mag niet in het bagageruim worden vervoert omdat de kans op beschadigingen te groot is. 
Als u tijdens de vlucht beademing nodig heeft geeft u dit ook van te voren door aan A tot Z reizen. Sommige vliegtuigmaatschappijen kunnen tijdens de vlucht zorgen voor een elektrische aansluiting. Als dat niet mogelijk is, heeft u een droge accu nodig. Een natte accu (deze bevat accuzuur) wordt niet toegestaan door de vliegtuigmaatschappijen. 

Sommige vliegtuigmaatschappijen staan beademingsapparatuur helemaal niet toe. Het is niet toegestaan uw eigen zuurstofflessen aan boord mee te nemen wegens explosiegevaar.

Als u naar het buitenland reist met sondevoeding heeft u een medische verklaring nodig. Bij de meeste vliegtuigmaatschappijen mag u op vertoon van uw medische verklaring de sondevoeding als extra bagage meenemen. 

Veel gestelde vragen over aangepaste accommodatie

Aangepaste accommodaties

Wij proberen met de foto’s een zo eerlijk mogelijk beeld te geven van de accommodatie. Het kan zijn dat de accommodatie toch anders is dan de foto. De meeste accommodatie-houders sturen wel de meest actuele foto’s naar ons.

Dit is per accommodatie verschillend. Bij elke aangepaste accommodatie op deze site melden we of u gebruik kan maken van WiFi.
Niet in alle landen is WiFi zoals u dat thuis gewend bent. Dus de WiFi kan dus niet sterk genoeg zijn om bijvoorbeeld een film te downloaden of te streamen.

Als u in een hotel verblijft, dan zijn deze aanwezig en inclusief in de reissom. 
Bij appartementen en vakantiehuisjes is het afhankelijk van de aanbieder of deze inclusief zijn.  Wij zullen u vooraf informeren of zij wel of niet inclusief zijn.

Sommige aanbieders vragen een borgsom. Deze krijgt u na de vakantie weer terug als er geen gebreken zijn ontstaan. Wij zullen u van te voren informeren als u borg moet betalen.

Bij veel accommodaties mag u na 16:00 in uw accommodatie. ( per boeking zullen wij de precieze tijd aan u gebven). Vaak mag u wel eerder de koffers al achterlaten in een bagageruimte en indien aanwezig gebruik maken van de faciliteiten.
De laatste dag moet u meestal om 10:00 uur de accommodatie verlaten. Ook dan kunt u vaak de koffers nog achterlaten in een bagageruimte en gebruik maken van de faciliteiten.

De meeste hotels vragen om een creditkaart. Ook als u een auto wil huren wordt er vaak een creditkaart gevraagd. (Ook al is de auto van te voren gehuurd, voor de borgsom) 
Verder kunt u in plaats van veel contant geld beter  een bankpas meenemen.

euro tumbnail

Vragen over financiën

Naast de kosten voor uw eigen reis en verblijf, betaald u ook een deel van de reis- en verblijfskosten voor de vrijwilliger die met de reis meegaat.  De prijzen die wij hanteren zijn altijd de prijs die uw vakantie kost, geen facturen meer achteraf voor bv: geleverde zorg.

Bijkomende kosten zijn er soms wel zoals bijvoorbeeld verzekeringen,  vervoer van en naar huis, huur van hulpmiddelen of andere kosten die duidelijk bij de reis vermeld staan. Ook deze bijkomende kosten zijn vooraf duidelijk met u besproken.

Helaas is daar niet 1 helder antwoord op omdat er geen duidelijk eenduidig beleid voor is. Neemt u contact op met uw zorgkantoor of uw gemeente om te vragen of u hier gebruik van kan maken. Vermeld bij de aanvraag duidelijk dat het om een zorgvakantie gaat met 24 uurs toezicht en een beschermde aangepaste omgeving.

U kunt tijdens uw vakantie in ieder geval uw PGB inzetten voor begeleiding, verzorging en verpleging. Als u uw reis boekt bij een regulier reisbureau betaald u dan betaalt u de reis- en verblijfskosten zelf. Boekt u uw reis bij een gespecialiseerd reisbureau dan is er vaak de mogelijkheid om het begeleidingsdeel ook uit u PGB te betalen. In dat geval sluit u een contract met ons af die u dan moet indienen bij de SVB of uw zorgkantoor. Zij besluiten uiteindelijk of u uw PGB mag inzetten. Uit gebreide informatie vindt HIER

Als u (een deel van) uw vakantie wilt betalen vanuit uw PGB dan kost dat nog al wat voorbereiding, neemt u hiervoor ruim de tijd. 
1. U vult zorgvuldig een zorgovereenkomst in en stuurt deze op naar A tot Z reizen Wij hebben hieronder al een (deels) vooringevulde zorgovereenkomst voor u klaar gezet, deze kunt u downloaden en uitprinten
2. U vult de zorgbeschrijving in en stuurt deze ook naar A tot Z reizen, ook van de zorgbeschrijving hebben we al een (deels) ingevuld voorbeeld klaargezet.

U kunt hier de hierboven genoemde formulieren downloaden:
1. Zorgovereenkomst A tot Z reizen  
2. Zorgbeschrijving A tot Z reizen

Na ontvangst van zowel de zorgovereenkomst als de zorgbeschrijving ondertekent A tot Z reizen de formulieren ook en stuurt ze vervolgens naar u terug. De volgende stap is dat u de formulieren voordat uw vakantie begint ter beoordeling opstuurt naar de SVB of het zorgkantoor. 

Belangrijk:

Als de reservering van uw vakantie definitief is ontvangt u van ons een boekingsbevestiging en een factuur waarop staat wanneer u de aanbetaling en restantbetaling moet voldoen. Na afloop van uw vakantie ontvangt u een factuur van A tot Z reizen die u kunt opsturen naar de SVB, zodra de SVB het bedrag heeft uitgekeerd aan A tot Z reizen storten wij het bedrag op uw rekening. U dient de volledige reissom dus wel eerst zelf te betalen, vergoeding vindt pas plaats na afloop van de vakantie.

U hebt een WLZ indicatie

Wlz-verzekerden kunnen in bepaalde situaties Wlz-zorg in het buitenland krijgen of een vergoeding ontvangen voor Wlz-zorg in het buitenland, ook wanneer u in een zorginstelling woont. Dit is ter beoordeling van de zorgverzekeraar.

Er bestaan fondsen die een tegemoetkoming geven in de kosten van een vakantie. Spina Bifida Fonds (voorheen bekend als Stichting Radboud Kleisterlee)

Virus tumbnail

Coronavirus

Om te kijken welke kleur uw vakantieland heeft, Klik hier

Op het moment dat u bij ons een reis boekt of een offerte aanvraag, informeren wij u meteen wat de voorwaarden en specifieke annuleringskosten zijn van uw reis.