Waar moet je op letten bij het boeken van aangepaste accommodatie?
Dat aangepaste accommodatie vinden vaak best moeilijk is, hoeft vast niet te worden vermeld, maar als je dan aangepaste accommodatie hebt gevonden, is deze dan wel geschikt? In deze blog geven wij advies, tips en waar je op moet letten bij je zoektocht naar de juist accommodatie.
Begin van de zoektocht naar de juiste accommodatie:
Ga niet bij de vermelding rolstoeltoegankelijk meteen er vanuit, dat alles ook toegankelijk is. Soms wordt met toegankelijk alleen maar bedoeld, dat alles gelijkvloers is, geen drempels of dat er een lift aanwezig is. Kijk zeker verder.
Ook de term toegankelijke kamer wordt soms (ten onrechte) gebruikt bij een kamer zonder drempels, maar dan is het goed mogelijk dat de deur niet breed genoeg is of dat er sprake is van een badkamer met bad.
Controleer altijd goed of de gehele accommodatie toegankelijk is.
Vraag de deurbreedte, bij voorkeur foto’s van de aangepaste kamer en badkamer, vraag waar de handgrepen bij toilet en douche zich bevinden. Is er een verhoogd toilet? Is de douche onderrijdbaar? Is er een douchestoel, etc.
Controleer ook of de accommodatie per rolstoel/rollator te bereiken is.
Is het op de begane grond? Is er een lift? Is de lift ook bereikbaar als je in een rolstoel zit? Past de rolstoel in de lift? Staan er ergens paaltjes, zijn de deuren breed genoeg, etc.?
Controleer ook de ruimte in de kamer.
Is er voldoende ruimte voor de hulpmiddelen? Past een tillift onder het bed? Kan een hoog-laag bed geplaatst worden of is het bed verstelbaar? Wat voor soort vloerbedekking ligt er, etc.
Kijk ook naar de ligging.
Is de locatie van de accommodatie makkelijk bereikbaar met openbaar vervoer (is dat ook toegankelijk?) of met de auto. Wat zijn de parkeermogelijkheden als met de auto bent. Let bij een aangepaste auto of deze in de parkeergarage past, is de omgeving toegankelijk of zijn er hoogteverschillen, kasseien, etc.
Niet alle beperkingen vereisen dezelfde aanpassingen, en het is belangrijk om rekening te houden met de specifieke behoeften van de persoon voor wie de toegankelijke accommodatie is bedoeld.
Maak een gedetailleerde omschrijvingen van de specifieke voorzieningen, die nodig zijn.
Dit is zeker van belang als er bijvoorbeeld een links- of rechtszijdige beperking is. Vraag die specifieke voorzieningen, zoals rechts handgrepen of extra ruimte links naast het bed, etc., na bij de accommodatie.
Om een goed beeld te krijgen van de accommodatie is het handig zoveel mogelijk foto’s op te vragen, maar ook recensies van anderen kunnen een aanwijzing geven of de accommodatie geschikt is. Als je twijfelt over de geschiktheid van de accommodatie, aarzel dan niet om aanvullende informatie te vragen.
Denk naast de aanpassingen, die nodig zijn in de accommodatie, ook aan de hulpmiddelen, die jezelf meeneemt. Deze moeten ook in de accommodatie passen. Bij een hotelkamer moet alles op de kamer kunnen. Mag je hulphond mee? Kan ik mijn scootmobiel ergens veilig plaatsen als deze niet op mijn kamer kan, etc.
Heb jij hulpmiddelen nodig, die niet in de accommodatie zijn en die je niet mee neemt? Kijk of je deze in de buurt kan huren. Worden deze gebracht en later weer opgehaald? Kunnen en mogen die in de accommodatie? Regel met de accommodatie, dat deze al gebracht kunnen worden voor je er bent. Laat ze ook ophalen als je al (bijna) weggaat of weg bent.
Er komt heel wat kijken bij het boeken van een geschikte accommodatie. Neem daar zeker ruim de tijd voor, want het is een cruciaal onderdeel van je vakantie.
Mocht je alvast wat inspiratie op willen doen van wat er mogelijk is, neem dan zeker een kijkje op onze pagina ‘aangepast accommodaties’
En wanneer je door de bomen het bos niet meer ziet, dan kijken wij graag mee met je.
Bedenk: ‘Ook het plannen van je vakantie is een onderdeel van je vakantie(voor-)pret’.