Toegankelijk Luxemburg
Luxemburg, zeker een bezoek waard
Veel van ons kennen Luxemburg alleen als de hoofdstad van het ministaatje, waar je op doorreis goedkoop kunt tanken. Luxemburg heeft echter heel veel te bieden. Van de oude stad, waar een deel van op de UNESCO-werelderfgoedlijst staat tot belangrijke Europese instellingen, zoals het Europees Gerechts- en Rekenhof. Maar ook van cultuurstad tot een plek, waar je kunt genieten van heerlijke gerechten, lekker ontspannen in de parken of slenteren langs leuke winkeltjes en boetieks.
De stad Luxemburg is de hoofdstad van het Groothertogdom Luxemburg. De geschiedenis van de stad gaat terug tot 963, toen graaf Siegfried van de Ardennen er zijn “kasteel” bouwde. Doorheen zijn geschiedenis werd Luxemburg bezet of gecontroleerd door Bourgondië, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, Pruisen en Duitsland. Sinds de bevrijding op 10 september 1944 heeft Luxemburg zijn autonomie als onafhankelijke staat en als centrum van Europese samenwerking behouden.
Luxemburg is zelfs één van de feitelijke hoofdsteden van de Europese Unie (naast Brussel , Frankfurt en Straatsburg )
De geschiedenis van Luxemburg beslaat meer dan duizend jaar en die geschiedenis is overal in de stad zichtbaar. Omdat de stad de afgelopen jaren is uitgebreid en gemoderniseerd, zijn toeristen gekomen om de rijke geschiedenis, natuurlijke schoonheid en cultuur van de stad te ontdekken. Of u nu de oude wijk van de stad (die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat) of de ultramoderne wijk Kirchberg bezoekt, er is genoeg te doen.
Inhoud:
De toegankelijkheid
De rolstoeltoegankelijkheid is over het algemeen goed. Met stoepranden op bijna elk kruispunt en rolstoeltoegankelijk openbaar vervoer, is het verkennen van Luxemburg met een rolstoel gemakkelijker dan ooit tevoren.
De hoofdstad van het groothertogdom werd op 3 december 2021 uitgeroepen tot de toegankelijkste stad van Europa van 2022 en wordt zo beloond voor haar inspanningen om een toegankelijke omgeving te creëren voor mensen met een handicap.
Luxemburg werd gekozen uit zes genomineerde steden: Barcelona, Helsinki, Leuven, Palma en Porto.
De jury kijkt naar verschillende aspecten van toegankelijkheid, zoals het vergemakkelijken van de toegang voor mensen met een handicap tot openbare en privéruimten, waaronder huisvesting, werkplekken, openbaar vervoer, speeltuinen en informatie- en communicatietechnologieën.
De tweede plek ging naar Helsinki, in Finland. En Barcelona, de hoofdstad van Catalonië in Spanje, werd derde.
Luxemburg staat bekend om zijn middeleeuwse historische wijk, maar de stad moderniseert in hoog tempo. De wijk Grund toont zijn leeftijd, met veel geplaveide straten zonder trottoirs. Maar grote delen van het door UNESCO beschermde stadscentrum van Ville Haute zijn toegankelijk gemaakt, met betonnen trottoirs, stoepranden en dergelijke. De Europese wijk in Kirchberg is nog verder ontwikkeld, met gladde trottoirs, goed zichtbare zebrapaden en voetgangerssignalen.
Toegankelijkheidsproblemen
De Grund-vallei en de historische wijk bieden de meeste toegankelijkheidsproblemen voor rolstoelgebruikers. Geplaveide straten, kapotte trottoirs, oneffen trottoirs en hoogteverschillen komen vaak voor. In bepaalde gebieden kunnen trottoirs gebroken of gebarsten zijn. Dit maakt een stoep meestal niet onbruikbaar, maar het is belangrijk om op te passen voor kuilen. De nieuwere wijken van de stad, zoals Kirchberg, bieden een fantastische toegankelijkheid van het trottoir, met goed gedefinieerde zebrapaden, verkeerslichten, fietspaden en gladde trottoirs.Trottoirs in voetgangersgebieden met veel verkeer zijn over het algemeen beter toegankelijk dan in voornamelijk woonwijken.
Openbaar vervoer Luxemburg en parkeren
Het openbaar vervoersysteem in de stad Luxemburg bestaat uit een tram, een kabelbaan,bussen en treinen. De toegankelijkheid voor rolstoelen van al deze vervoersmiddelen zijn uitstekend, en het is gemakkelijk en goedkoop om rond te reizen.
Stadsbussen Luxemburg
Het busnetwerk van de stad Luxemburg bestaat uit meer dan 30 buslijnen die door de stad rijden en ook naar bestemmingen buiten het stadscentrum, waaronder bijvoorbeeld de luchthaven.
De bussen zijn standaard voorzien van verlaagde vloeren en alle bussen hebben ook handmatige of elektrische oprijplaten.
Stadsbussen hebben een rolstoelhelling in de midden- of achterdeur, die door de chauffeur wordt verlengd. De bussen hebben een speciale rolstoelplaats aan boord.
Haltes worden visueel en hoorbaar aangekondigd en knoppen voor stopverzoeken zijn zo ontworpen dat ze vanaf verschillende hoogtes toegankelijk zijn.
Luxemburgse Tram
Het Luxemburgse tramnetwerk is de nieuwste vorm van openbaar vervoer in de stad Luxemburg.
De moderne trams met een lage vloer sluiten aan op de perrons en zorgen voor een vlakke en drempelvrije instap voor rolstoelgebruikers. In elke tramwagon is een speciale rolstoelplaats.
Kabelbaan Pfaffenthal-Kirchberg De Pfaffenthal-Kirchberg-kabelbaan is een geautomatiseerde kabelbaan die in 2017 werd geopend. De kabelbaan verbindt het treinstation Pfaffenthal-Kirchberg met het tramstation Kirchberg, Rout Bréck – Pafendall. Het dalstation van de kabelbaan ligt op loopafstand van de panoramische lift Pfaffenthal. De kabelbaan heeft voor rolstoelgebruikers barrièrevrije toegang en elke kabelbaan heeft speciale plaatsen voor rolstoelen. Ook zijn er neerklapbare stoelen voor degenen die tijdens de reis niet kunnen staan. Er is veel vraag naar de kabelbaan tijdens de ochtend- en avondritten en zijn er is vaak alleen staanplaatsen.
Parkeren
Parkeerplaatsen voor mensen met een handicap zijn in effen blauw gemarkeerd met een rolstoelbord. Iedereen met een blauwe EU-badge op de voorruit kan daar parkeren. Naast je Nederlandse gehandicaptenparkeerkaart, kun je er een bericht in het Frans ( PDF ) of Duits ( PDF ) naast weergeven.
In de stad Luxemburg zijn ongeveer 300 plaatsen gereserveerd voor houders van een gehandicaptenparkeerkaart. Ook aan de kant van de weg mag je onbeperkt parkeren en bent je in dit geval vrijgesteld van parkeergeld.
Wenzel tour
Hoe gaan wij Luxemburg verkennen? Er is zoveel te doen, dat wij het dit keer per thema doen. Laten wij beginnen met de oude stad. Een leuke manier is via de Wenzelroute. De wandeling brengt u van de elegante bovenstad naar het meer dorpse Grund, de benedenstad. De route start bij het uitzichtpunt naast de ingang van de Bock-kazematten.
Kazematten
vormen in Luxemburg een ondergrondse militaire vestigingsgordel en waren een onderdeel van de Vesting Luxemburg. Helaas is een deel gesloopt, maar er zijn nog verschillende delen te bezoeken. Bij de Wenzel tour zijn het de Bock-kazematten met kilometerlange gangen. Het uitgebreide stelsel van verdedigingswerken is nu een museum. De route, die wij volgen, is genoemd naar een van de bouwers van deze verdedigingswerken, Wenceslas II, graaf van Luxemburg. Hij liet de derde ring bouwen, de Wenzel-muur, die de stad nog meer moest verdedigen.
Afdaling naar de Grund
Tijdens de wandeling heeft u meteen al een mooi uitzicht op de kloof, die de Alzette in de rotsen heeft uitgesleten, met de gebouwen in de Grund en de bouwwerken langs de rand van de bovenstad.
Mocht je de wandeling niets vinden of niet kunnen, dat kun je dit ook met een stadstour bezoeken, zoals meerdere plekken langs deze route.
Balkon van Europa
Langs huizen uit de 17de, 18de en 19de eeuw gaat de weg geleidelijk naar beneden naar de rivier en gaat hierbij gedeeltelijk over de Chemin de la Corniche, het balkon van Europa. Op deze promenade heeft u een prachtig uitzicht op de diepe dalen en historische gebouwen van Luxemburg. Hierna wordt de tocht bijna landelijk met moestuinen en zelfs een kleine wijngaard. Dan komt u bij “Stierchen”, de eerste brug over de rivier. Aan de andere kant gaat een trap omhoog naar het Rham-plateau, via de Trier-poort komt u bij de ravelijn van Vauban. Een ravelijn is een vooruitgeschoven verdedigingswerk, vaak voor de toegangspoort van de vestiging. Vauban, in dienst van Lodewijk XIV, bouwde honderden vestigingen om de (destijds) Franse grenzen te bewaken.
Grund
Binnen de muren van de vestiging daalt u nu langzaam af naar de Alzette. Bij het oversteken van de rivier via de historische brug “Maierchen” komt u in de sfeervolle benedenstad, waar de wandeling eindigt. De route duurt 2-3 uur ( in een rustig tempo). De wandeling is door de hoogteverschillen niet voor iedereen geschikt, maar daarop hebben de Luxemburgers iets goeds bedacht. Wanneer u op een comfortabelere manier van boven naar beneden (of andersom) wilt, kunt u ook met de lift. En niet zomaar een lift.
Pfaffenthal Scenic Lift
De glazen lift verbindt het park “Pescatore” in het stadscentrum met het Pfaffenthal-gebied aan de voet van de Alzette-vallei. De rit in de glazen lift biedt weidse uitzichten voor zowel voetgangers als fietsers. Het gebruik van de lift is gratis. Vanwege het geweldige uitzicht vanaf het platform op een hoogte van 60 meter, is de lift een toeristische attractie op zich geworden. De lift rijdt elke dag van 5.45 uur ’s ochtends tot 1 uur ’s nachts. Elke eerste maandag van de maand is de lift buiten gebruik wegens onderhoud (van 9.00 uur tot 5.45 uur de volgende dag). Adres: 2 Rue du Pont, 2344 Luxembourg, Luxemburg Hoogte: 75 mMUDAM, Musée d’Art – Groothertog Jean Museum voor Moderne Kunst
Het thema cultuur start natuurlijk met dit moderne museum. Het museum is alleen al bijzonder door zijn architectuur. Wanneer je van hedendaagse kunst houdt, moet je hier zeker een kijkje nemen. Hier zie je alle vormen van moderne kunst, van schilder- en beeldhouwkunst tot fotografie en video-art. Vanuit het pand met de vele ramen heb je ondertussen mooi uitzicht op de ruïnes van Fort Thungen. Het museum werd in 2006 geopend in een gebouw ontworpen door de wereldberoemde architect I.M. Pei.Veelgestelde vragen:
- Is er een toegankelijke ingang?
- Hoeveel kun je in een rolstoel van het museum zien?
- Zijn er rolstoelen te huur?