Vragen over reizen met A tot Z reizen
Heb je een leuke vakantie gezien op onze site? Je kunt de reis rechtstreeks op de site boeken, per mail (info@atotzreizen.nl) of telefonisch (Petra tel.06 57 89 68 25 of Annemarie tel.06 24 69 49 79).
Iedereen mag mee. Heb je geen zorgvraag, maar weet je niet hoe je jouw vakantie moet regelen. Ook dan kun je bij ons terecht. Wij bieden ook begeleide reizen aan. Wel begeleiding, geen zorg.
Er kan (aangepast) vervoer van en naar huis voor u worden geregeld. Dit is niet in de prijs inbegrepen en zal apart aan u worden belast.
Onze reizen zijn exclusief reis- en annuleringsverzekeringen. Wij hebben wel als voorwaarden dat je voor reizen buiten Nederland in het bezit bent van deze verzekeringen als je met onze vrijwilligers reist. Deze kun je uiteraard zelf afsluiten, maar dat kunnen wij ook voor jou regelen. Wanneer je zelf de verzekeringen afsluit, dan vragen wij je wel altijd om een kopie van de polis.
Op deze vraag kunnen wij niet van te voren ja of nee antwoorden. Dat is erg afhankelijk van de manier van reizen. Sommige vliegtuigmaatschappijen staan het wel toe, maar met bepaalde eisen. We zullen dan ook per vliegreis kijken wat de mogelijkheden zijn. Tijdens een cruise mag jouw kleine opvouwbare scootmobiel mee, maar hij moet als je hem niet gebruikt op jouw kamer staan. Grote scootmobielen kunnen niet mee tijdens de cruise, omdat de liften aan boord daar niet groot genoeg voor zijn. Bij alle andere vakanties kan het vaak wel, maar altijd in overleg. Bij de meeste vakanties is het wel mogelijk om op het vakantieadres een scootmobiel te huren.
Dat is afhankelijk van hoe je reist. Als je met een vliegtuig op vakantie gaat, kun je niet in de rolstoel blijven zitten. Je moet op een vliegtuigstoel kunnen zitten. Als je niet kunt lopen, kunnen we assistentie voor je aanvragen om je in jouw vliegtuigstoel te helpen.
Halen wij je thuis op voor de vakantie, dan kan je in overleg wel tijdens de reis in jouw rolstoel blijven zitten. Dit is vaak ook mogelijk tijdens het vervoer van of naar excursies.
Bij vliegreizen moet je er rekening mee houden dat je in een vliegtuigstoel moet kunnen zitten. Je hoeft dan niet zelf te kunnen lopen. De eisen voor het vervoeren van jouw elektrische rolstoel zijn zeer strikt. De stoel mag niet hoger zijn dan 86cm. We moeten ruim van te voren de exacte afmetingen en het gewicht van jouw rolstoel doorgeven. De accu moet los gekoppeld zijn. En je zorgt zelf voor het gereedschap om de stoel reisklaar te kunnen maken.
Tijdens cruises kan jouw rolstoel altijd mee. In sommige havens ligt het schip niet aan de kade. Gasten worden dan met bootjes naar de kade gebracht (tenderen). Bij de cruises die wij doen, is dat geen belemmering om niet aan wal te kunnen.
Tijdens alle andere vakanties zijn rolstoelplaatsen tijdens bv onze excursies soms beperkt. Geef dus meteen bij boeken aan dat je in jouw rolstoel moet blijven zitten.
Vragen over de zorg tijdens de reis
Iedereen mag mee. Ook als je veel zorg nodig hebt. Is je zorg heel specifiek? Dan kan de vrijwilliger die met jou meegaat, vooraf vragen om een keer mee te kunnen kijken als jij die zorg krijgt.
Heb je geen zorgvraag, maar weet je niet hoe je jouw vakantie moet regelen. Ook dan kun je bij ons terecht. Wij bieden ook begeleide reizen aan. Wel begeleiding, geen zorg.
Als je zorg nodig heeft tijdens jouw vakantie, komen we altijd eerst bij je thuis. Zo krijgen wij een heel duidelijk beeld van jouw zorgvraag. Indien nodig kunnen we bij uitzonderlijke handelingen de vrijwilliger die meegaat om jou te verzorgen vragen deze handeling vooraf te komen uitvoeren met jouw eigen verzorgende.
Tijdens het zorggesprek wordt gekeken welke hulpmiddelen nodig zijn, welke je zelf kunt/wil meenemen, welke op de plaats van bestemming aanwezig zijn en welke wij voor jou kunnen regelen. De hulpmiddelen, die wij voor jou huren, worden apart in rekening gebracht.
Ja, maar niet alle medicijnen mogen zomaar worden meegenomen naar het buitenland. Afhankelijk van het land kan het zomaar meenemen van bepaalde medicijnen je een boete opleveren of zelfs gevangenisstraf. Om dit te voorkomen dien je de juiste documenten mee te nemen. Daarom vragen wij je altijd om jouw medicijnlijst. Dan kunnen wij je precies vertellen welke documenten je moet regelen voordat je op vakantie naar het buitenland gaat.
Als je een speciaal dieet hebt, horen wij dat graag vooraf. Wij kunnen dan bij de accommodatie navragen of er rekening kan worden gehouden met jouw dieet.
Vragen over vliegen met een rolstoel
Ja, dat kan. De vliegtuigmaatschappijen hebben wel zeer strikte regels voor het vervoer van een rolstoel. De hoogte van een rolstoel mag niet hoger zijn dan 86cm. Dus de rugleuning moet neerklapbaar zijn of er af kunnen. Als dat niet mogelijk is, moet de rolstoel gekanteld worden en dat is voor de meeste elektrische rolstoelen geen goed idee. Voordat we gaan vliegen moeten de maten en het gewicht van jouw rolstoel heel nauwkeurig zijn doorgegeven zodat de vliegtuigmaatschappij precies weet waar zij aan toe is. Neem alle losse onderdelen zoals voetsteunen en kussens mee als handbagage (Je mag deze extra meenemen bovenop jouw gewone handbagage) Als dat niet mogelijk is, tape de onderdelen dan vast. Jouw rolstoel wordt onverpakt (tenzij je hem zelf verpakt) vervoert door de luchtvaartmaatschappij. Omdat er maar een maximum aantal aan elektrische rolstoelen meekan, kan dit soms de reden zijn waarom de boeking niet kan doorgaan.
Als je niet zelfstandig naar het vliegtuig kunt lopen, kunnen wij assistentie aanvragen op de luchthaven. Elke luchthaven biedt deze assistentie aan. Voor het vervoer van de gate naar jouw vliegtuigstoel wordt gebruik gemaakt van een kleinere type rolstoel.
De passagiers met mobiliteitsbeperkingen gaan als eerste aan boord vanwege veiligheid en privacy. Na aankomst ga je om de zelfde redenen als laatste van boord.
Bij de meeste vliegmaatschappijen mag je tot 20 kilo bagage meenemen. Wij zullen je vooraf informeren wat de regels zijn van de vliegmaatschappij waar je mee vliegt. De toegestane kilo’s aan handbagage verschillen per vliegtuigmaatschappij. De afmeting van handbagage mag niet groter zijn dan 55cm bij 35 cm bij 25 cm. Ook voor handbagage zullen wij je vooraf informeren wat de regels zijn qua gewicht en wat er in jouw handbagage mee mag.
Ja, dat kan. Een rollator hoeft niet van te voren worden aangemeld. Jouw rollator wordt gratis vervoerd in het bagageruim. Bij veel vliegtuigmaatschappijen mag de rollator mee tot aan de gate. Bij de gate wordt jouw rollator dan ingecheckt en naar het ruim gebracht.
Na het landen wordt door sommige vliegtuigmaatschappijen jouw rollator naar de deur van het vliegtuig gebracht. Als dat niet het geval is kun je vooraf assistentie aanvragen. Je wordt dan met een rolstoel naar de bagageband gebracht.
Als een beademingsapparaat meeneemt tijdens een vliegreis, ben je verplicht dit vooraf te melden aan de luchtvaartmaatschappij en aan A tot Z reizen. Het beademingsapparaat mag niet in het bagageruim worden vervoert omdat de kans op beschadigingen te groot is.
Als je tijdens de vlucht beademing nodig hebt geef je dit ook van te voren door aan A tot Z reizen. Sommige vliegtuigmaatschappijen kunnen tijdens de vlucht zorgen voor een elektrische aansluiting. Als dat niet mogelijk is, heb je een droge accu nodig. Een natte accu (deze bevat accuzuur) wordt niet toegestaan door de vliegtuigmaatschappijen.
Sommige vliegtuigmaatschappijen staan beademingsapparatuur helemaal niet toe. Het is niet toegestaan jouw eigen zuurstofflessen aan boord mee te nemen wegens explosiegevaar.
Als je naar het buitenland reist met sondevoeding heb je een medische verklaring nodig. Bij de meeste vliegtuigmaatschappijen mag je op vertoon van uw medische verklaring de sondevoeding als extra bagage meenemen. Geef bij boeken aan dat je sondevoeding meeneemt.
Meest gestelde vragen over cruise met een rolstoel
Algemene vragen over toegankelijk cruise
Nee. Er zijn verschillende optie van cruise met A tot Z reizen.
– Je boekt een cruise alleen of met familie en vrienden en gaat zonder zorg/begeleiding aan boord. Wij kunnen dan vooraf, indien nodig, wel de hulpmiddelen voor je regelen, excursies of vervoer. Verder reis je geheel zelfstandig.
– Je boekt een cruise alleen of met familie en vrienden en neemt een vrijwilliger van A tot Z reizen mee voor de zorg/begeleiding. Deze manier van reizen noemen wij maatwerkreizen. Je kunt elke cruise kiezen, op een datum die je wil en zolang als je wil.
– Je boekt een cruise alleen of met familie en vrienden en gaat samen met andere aan boord. Tijdens deze cruises kan je er voor kiezen om (deels) met de groep mee te doen of helemaal niet. Je krijgt dan alleen de zorg of begeleiding die je nodig hebt en verder maak je de cruise zelf. Deze manier van cruise is uiteraard voordeliger als je zorg nodig hebt, omdat de kosten van een vrijwilliger gedeeld worden met andere gasten die ook zorg nodig hebben.
Cruisen is een erg handige en ontspannende manier van reizen, omdat je meerdere bestemmingen kunt bezoeken zonder gedoe met bagage of in- en uitchecken bij hotels. Lees ook eens: 5 tips om als rolstoelgebruiker op cruise te gaan of Cruise met rolstoel of rollator.
Dit is waarschijnlijk een van de meest gestelde vragen. En wij hebben daar nooit een pasklaar antwoord op. Wij passen de vrijwilligers aan aan de zorgvraag van onze gasten. Dus wij doen nooit standaard zoveel vrijwilligers op zoveel gasten. Omdat wij de zorg willen leveren die jij nodig hebt, maken we per cruise een beslissing over het aantal vrijwilligers dat meegaat.
Toegankelijkheid van een cruiseschip
Er zijn geen hoog-laag bedden aan boord van een cruiseschip (die zeecruises maken).
De theaters aan boord hebben een beperkt aantal rolstoelplaatsen, evenals stoelen voor begeleiders, indien van toepassing. Houd er rekening mee dat deze niet van tevoren kunnen worden gereserveerd.
Cruiseschepen hebben grote gangboorden die het op- en afstappen vergemakkelijken. Een kleine selectie van havens is te klein voor een groot cruiseschip om direct in de haven aan te leggen, dan zal een tenderboot worden gebruikt in plaats van de gebruikelijke gangway. Deze havens zijn mogelijk niet toegankelijk voor alle mensen met een handicap. Wij zullen je voor het boeken informeren of havens op de route die je hebt geselecteerd, tenderhavens zijn.
De meeste cruiseschepen zijn volledig toegankelijk en je kunt aan boord gebruikmaken van alle benodigde faciliteiten. Wij helpen je graag bij het selecteren van het beste schip voor jou. Dekken zijn bereikbaar via liften en uitgaans- en eetgelegenheden zijn allemaal volledig toegankelijk.
Nee, er zijn geen hulpmiddelen standaard aan boord van een cruiseschip (met uitzondering van een paar schepen die riviercruises maken). Wel mag je hulpmiddelen aan boord meenemen. Houd er rekening mee, dat deze hulpmiddelen net als je rolstoel op je eigen hut moeten blijven staan. Daar om zijn cruises van en naar Nederland populair bij veel van onze gasten. Als je je cruise bij ons boekt en je hebt hulpmiddelen nodig, zorgen wij dat ze op je hut worden gezet.
Toegankelijkheid van een cruisehut
Als je een gebonden bent aan je rolstoel, zullen wij een volledig rolstoeltoegankelijke hut voor je boeken. Als je niet rolstoelgebonden bent, maar wel een rolstoel of rollator gebruikt, is een standaard rolstoeltoegankelijke hut vaak ook een goede mogelijkheid. Samen kunnen we overleggen welke hut het beste past bij jouw wensen en wat de mogelijkheden zijn.
Ook als je een cruise met zorg gaat maken, kan je iedereen meenemen die je wil. Tijdens een cruise bepaal je zelf hoe jouw cruise er uit ziet. Met bijvoorbeeld alleen zorgmomenten tot de hele dag optrekken met de groep.
Nee, dat doet hij niet. En ook de ruimte in de hut is dan niet ruim genoeg. Er zijn verschillende rolstoeltoegankelijke hutten op een schip. Laat ons weten wat je precies zoekt/ nodig hebt, dan helpen we je graag.
Binnen – Een binnenhut zonder raam.
Buiten – Een hut met een raam of patrijspoort.
Balkon – Een buitenhut met een eigen balkon. Balkons in toegankelijke hutten zijn ook toegankelijk.
Suite – Een hut met een slaapkamer en een zithoek, ramen en een balkon.
Grotere badkamer
Opklapbare douchestoel
Verlaagde gootstenen en wastafels
Verlaagde kasten
Bredere deuropeningen
Faciliteiten voor slechtziende of slechthorende gasten.
Rolstoeltoegankelijke hutten zijn groter dan een standaard hut om het manoeuvreren met een rolstoel door de hut makkelijker te maken. En om eventuele hulpmiddelen kwijt te kunnen. Als je een voorkeur hebt aan welke kant je je bed wil instappen, geef dat dan voor het boeken door.
Rolstoelen en scootmobielen tijdens een cruise
Sommige cruisemaatschappijen bieden aan boord rolstoelen te huur aan; deze zijn echter over het algemeen op basis van wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Om deze reden raden wij je aan om jouw eigen rolstoel mee te nemen of deze te huren A tot Z reizen als je je cruise bij ons hebt geboekt.
Ja. Rolstoelen en scooters mogen mee aan boord van een cruiseschip; ze moeten echter in jouw eigen hut worden opgeborgen, aangezien er geen alternatieve opslagruimtes aan boord zijn.
Ja, alle elektrische rolstoelen en scootmobielen kunnen worden opgeladen in hutten.
Ja. Het is echter belangrijk om in gedachten te houden dat hoewel de bemanningsleden erg behulpzaam zijn, ze je niet kunnen helpen bij het verplaatsen op het schip of bij persoonlijke dagelijkse taken. Als je persoonlijke verzorging of hulp nodig hebt op het schip, raden we je aan om je te laten begeleiden door een reisgenoot of een vrijwilliger van A tot Z reizen.
Als jouw rolstoel of scootmobiel extra groot is of op een of andere manier speciaal is aangepast, bespreek dit dan met ons voordat je boekt. Wij willen er voor zorgen dat je tijdens je cruise niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
Meeste gestelde vragen over cruise met een rolstoel
Rolstoeltoegankelijke cruise excursies
De meeste cruisemaatschappijen hebben helaas nog geen of weinig rolstoeltoegankelijke excursies. Het is raadzaam om excursies die wel mogelijk zijn vroeg te boeken, omdat ze populair zijn en snel vol raken. Ook kun je bij ons aangeven wat je in een bepaalde haven wil zien/doen en dan kunnen wij het vooruit voor je regelen. Dat kan ook met aangepast vervoer.
Ja. Eenmaal in de haven ben je vrij om je eigen ding te doen of mee te doen aan een georganiseerde, vooraf geboekte excursie. In havens staan vaak veel niet-aangepaste taxi’s te wachten. Als je een aangepaste taxi nodig heeft, is het belangrijk om te reserveren bij de gastenservice voordat je het schip verlaat, aangezien niet alle havens een aangepaste taxiservice bieden en dit van haven tot haven kan verschillen. Als je korte afstanden kunt lopen en via trappen in een touringcar kunt stappen, hoef je de aangepaste excursies mogelijk niet te boeken.
Er zijn havens waarin mensen die aan hun rolstoel gebonden zijn niet in staat zijn om van boord te gaan als gevolg van getijdeschommelingen of havens die een tender ( dan ligt het schip niet aan de wal en wordt iedereen met reddingsboten naar de wal gevaren) vereisen. Wij kunnen je meer informatie geven over welke havens mogelijk niet geschikt zijn om van boord te kunnen.
Vragen over maatwerkreizen
Ja, dat kan ook. Dat noemen wij de maatwerk vakanties. Neem contact met ons op. Dan gaan we samen kijken hoe we deze leuke vakantie tot stand kunnen brengen. Dit kan via de button “contact” onder aan deze pagina, per mail (info@atotzreizen.nl) of telefonisch (Petra tel.06 57 89 68 25 of Annemarie tel.06 24 69 49 79.)
Als je weet waar je heen wil en je zoekt nog reisgenoten, kun je contact met ons opnemen. Gaan we eerst kijken hoe de reis eruit komt te zien en als je dat bevalt, kan je via ons forum: “ reisgenoten gezocht” zoeken naar mensen die mee willen op de door jou bedachte reis.
Alles over maatwerkreizen met A tot Z reizen vind je hier.
Aangepaste accommodaties
Wij proberen met de foto’s een zo eerlijk mogelijk beeld te geven van de accommodatie. Het kan zijn dat de accommodatie toch anders is dan de foto. De meeste accommodatie-houders sturen wel de meest actuele foto’s naar ons.
Als je in een hotel verblijft, dan zijn deze aanwezig en inclusief in de reissom.
Bij appartementen en vakantiehuisjes is het afhankelijk van de aanbieder of deze inclusief zijn. Wij zullen je vooraf informeren of zij wel of niet inclusief zijn.
Sommige aanbieders vragen een borgsom. Deze krijg je na de vakantie weer terug als er geen gebreken zijn ontstaan. Wij zullen je van te voren informeren als je borg moet betalen.
Bij veel accommodaties mag je na 16:00 in jouw accommodatie. ( per boeking zullen wij de precieze tijd aan je doorgeven). Vaak mag je wel eerder de koffers al achterlaten in een bagageruimte en indien aanwezig gebruik maken van de faciliteiten.
De laatste dag moet je meestal om 10:00 uur de accommodatie verlaten. Ook dan kun je vaak de koffers nog achterlaten in een bagageruimte en gebruik maken van de faciliteiten.
De meeste hotels vragen om een creditkaart. Ook als je een auto wil huren wordt er vaak een creditkaart gevraagd. (Ook al is de auto van te voren gehuurd, voor de borgsom)
Verder kun je in plaats van veel contant geld beter een bankpas meenemen.
Alles over aangepaste accommodaties vind je hier
Vragen over financiën
Naast de kosten voor jouw eigen reis en verblijf, betaal je ook een deel van de reis- en verblijfskosten voor de vrijwilliger die met de reis meegaat. De prijzen die wij hanteren zijn altijd de prijs die jouw vakantie kost, geen facturen meer achteraf voor bv: geleverde zorg.
Bijkomende kosten zijn er soms wel zoals bijvoorbeeld verzekeringen, vervoer van en naar huis, huur van hulpmiddelen of andere kosten die duidelijk bij de reis vermeld staan. Ook deze bijkomende kosten zijn vooraf duidelijk met jou besproken.
Helaas is daar niet 1 helder antwoord op omdat er geen duidelijk eenduidig beleid voor is. Neem contact op met jouw zorgkantoor of jouw gemeente om te vragen of je hier gebruik van kan maken. Vermeld bij de aanvraag duidelijk dat het om een zorgvakantie gaat met 24 uurs toezicht en een beschermde aangepaste omgeving.
Je kunt tijdens jouw vakantie in ieder geval jouw PGB inzetten voor begeleiding, verzorging en verpleging. Als je de reis boekt bij een regulier reisbureau dan betaal je de reis- en verblijfskosten zelf. Boek je jouw reis bij een gespecialiseerd reisbureau dan is er vaak de mogelijkheid om het begeleidingsdeel uit jouw PGB te betalen. In dat geval sluit je een contract met ons af die je dan moet indienen bij de SVB of jouw zorgkantoor. Zij besluiten uiteindelijk of je jouw PGB mag inzetten. Uit gebreide informatie vindt HIER
Als je (een deel van) jouw vakantie wilt betalen vanuit jouw PGB dan kost dat nog al wat voorbereiding, neem hiervoor ruim de tijd.
Er bestaan fondsen die een tegemoetkoming geven in de kosten van een vakantie. Spina Bifida Fonds (voorheen bekend als Stichting Radboud Kleisterlee)
https://spinabifidafonds.nl
Fonds Kind & Handicap
https://www.fondskindenhandicap.nl/
Stichting De Lichthoeve
http://www.lichthoeve.nl
Fonds DBL
https://www.fondsdbl.nl/
Landelijke Stichting voor Blinden en Slechtzienden
https://lsbs.nl/
Stichting Zonnewende
https://site.stichtingzonnewende.org/
Stichting Blijdesteyn
https://stichtingblijdesteyn.nl/
Algemene vragen over reisdocumenten
Over het algemeen geldt dat je aan een identiteitskaart genoeg hebt binnen Europa, en dat je buiten Europa een paspoort nodig hebt. Je mag het ons ook altijd vragen.
De geldigheidsduur van jouw paspoort of ID-kaart wordt bepaald door het vakantieland. Binnen Europa is het makkelijk: jouw reisdocument hoeft alleen geldig te zijn tijdens jouw vakantie, dus tot de dag dat je weer thuis bent. Voor actuele regels rondom geldigheidsduur van je paspoort verwijzen we je naar de ambassade van het vakantieland. Als je jouw reis bij A tot Z reizen boekt, hoor je van ons wat de regels zijn over de geldigheid van je paspoort.
Voor actuele regels rondom visa’s verwijzen we je naar de ambassade van het vakantieland. Vraag een visum tijdig aan! Voor reizen geboekt bij A tot Z reizen, helpen wij bij het aanvragen van een visa.