Rolstoeltoegankelijke cruise excursies (3)
De meeste cruisemaatschappijen hebben helaas nog geen of weinig rolstoeltoegankelijke excursies. Het is raadzaam om excursies die wel mogelijk zijn vroeg te boeken, omdat ze populair zijn en snel vol raken. Ook kun je bij ons aangeven wat je in een bepaalde haven wil zien/doen en dan kunnen wij het vooruit voor je regelen. Dat kan ook met aangepast vervoer.
#mp_form_below_posts1 .mailpoet_validate_error {color: #cf2e2e}
#mp_form_below_posts1 input.parsley-error {color: #cf2e2e}
#mp_form_below_posts1 select.parsley-error {color: #cf2e2e}
#mp_form_below_posts1 textarea.textarea.parsley-error {color: #cf2e2e}
#mp_form_below_posts1 .parsley-errors-list {color: #cf2e2e}
#mp_form_below_posts1 .parsley-required {color: #cf2e2e}
#mp_form_below_posts1 .parsley-custom-error-message {color: #cf2e2e}
#mp_form_below_posts1 .mailpoet_paragraph.last {margin-bottom: 0} @media (max-width: 500px) {#mp_form_below_posts1 {background-image: none;}} @media (min-width: 500px) {#mp_form_below_posts1 .last .mailpoet_paragraph:last-child {margin-bottom: 0}} @media (max-width: 500px) {#mp_form_below_posts1 .mailpoet_form_column:last-child .mailpoet_paragraph:last-child {margin-bottom: 0}}
Ja. Eenmaal in de haven ben je vrij om je eigen ding te doen of mee te doen aan een georganiseerde, vooraf geboekte excursie. In havens staan vaak veel niet-aangepaste taxi’s te wachten. Als je een aangepaste taxi nodig heeft, is het belangrijk om te reserveren bij de gastenservice voordat je het schip verlaat, aangezien niet alle havens een aangepaste taxiservice bieden en dit van haven tot haven kan verschillen. Als je korte afstanden kunt lopen en via trappen in een touringcar kunt stappen, hoef je de aangepaste excursies mogelijk niet te boeken.
Er zijn havens waarin mensen die aan hun rolstoel gebonden zijn niet in staat zijn om van boord te gaan als gevolg van getijdeschommelingen of havens die een tender ( dan ligt het schip niet aan de wal en wordt iedereen met reddingsboten naar de wal gevaren) vereisen. Wij kunnen je meer informatie geven over welke havens mogelijk niet geschikt zijn om van boord te kunnen.
Toegankelijkheid van een cruiseschip (5)
Er zijn geen hoog-laag bedden aan boord van een cruiseschip (die zeecruises maken).
De theaters aan boord hebben een beperkt aantal rolstoelplaatsen, evenals stoelen voor begeleiders, indien van toepassing. Houd er rekening mee dat deze niet van tevoren kunnen worden gereserveerd.
Cruiseschepen hebben grote gangboorden die het op- en afstappen vergemakkelijken. Een kleine selectie van havens is te klein voor een groot cruiseschip om direct in de haven aan te leggen, dan zal een tenderboot worden gebruikt in plaats van de gebruikelijke gangway. Deze havens zijn mogelijk niet toegankelijk voor alle mensen met een handicap. Wij zullen je voor het boeken informeren of havens op de route die je hebt geselecteerd, tenderhavens zijn.
De meeste cruiseschepen zijn volledig toegankelijk en je kunt aan boord gebruikmaken van alle benodigde faciliteiten. Wij helpen je graag bij het selecteren van het beste schip voor jou. Dekken zijn bereikbaar via liften en uitgaans- en eetgelegenheden zijn allemaal volledig toegankelijk.
Nee, er zijn geen hulpmiddelen standaard aan boord van een cruiseschip (met uitzondering van een paar schepen die riviercruises maken). Wel mag je hulpmiddelen aan boord meenemen. Houd er rekening mee, dat deze hulpmiddelen net als je rolstoel op je eigen hut moeten blijven staan. Daar om zijn cruises van en naar Nederland populair bij veel van onze gasten. Als je je cruise bij ons boekt en je hebt hulpmiddelen nodig, zorgen wij dat ze op je hut worden gezet.
Rolstoelen en scootmobielen tijdens een cruise (5)
Sommige cruisemaatschappijen bieden aan boord rolstoelen te huur aan; deze zijn echter over het algemeen op basis van wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Om deze reden raden wij je aan om jouw eigen rolstoel mee te nemen of deze te huren A tot Z reizen als je je cruise bij ons hebt geboekt.
Ja. Rolstoelen en scooters mogen mee aan boord van een cruiseschip; ze moeten echter in jouw eigen hut worden opgeborgen, aangezien er geen alternatieve opslagruimtes aan boord zijn.
Ja, alle elektrische rolstoelen en scootmobielen kunnen worden opgeladen in hutten.
Ja. Het is echter belangrijk om in gedachten te houden dat hoewel de bemanningsleden erg behulpzaam zijn, ze je niet kunnen helpen bij het verplaatsen op het schip of bij persoonlijke dagelijkse taken. Als je persoonlijke verzorging of hulp nodig hebt op het schip, raden we je aan om je te laten begeleiden door een reisgenoot of een vrijwilliger van A tot Z reizen.
Als jouw rolstoel of scooter extra groot is of op een of andere manier speciaal is aangepast, bespreek dit dan met ons voordat je boekt. Wij willen er voor zorgen dat je tijdens je cruise niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
Toegankelijkheid van een cruisehut (6)
Als je een gebonden bent aan je rolstoel, zullen wij een volledig rolstoeltoegankelijke hut voor je boeken. Als je niet rolstoelgebonden bent, maar wel een rolstoel of rollator gebruikt, is een standaard rolstoeltoegankelijke hut vaak ook een goede mogelijkheid. Samen kunnen we overleggen welke hut het beste past bij jouw wensen en wat de mogelijkheden zijn.
Toegankelijke hutten zijn beschikbaar voor in alle typen:
- Binnen – Een binnenhut zonder raam.
- Buiten – Een hut met een raam of patrijspoort.
- Balkon – Een buitenhut met een eigen balkon. Balkons in toegankelijke hutten zijn ook toegankelijk.
- Suite – Een hut met een slaapkamer en een zithoek, ramen en een balkon.
Vroeg boeken wordt aangeraden voor de beste en de meeste keuze. Hutten gaan in de verkoop van 18 maanden tot twee jaar voor de vaardatum.
Rolstoeltoegankelijke hutten zijn meestal voorzien van:
- Grotere badkamer
- Opklapbare douchestoel
- Verlaagde gootstenen en wastafels
- Verlaagde kasten
- Bredere deuropeningen
- Faciliteiten voor slechtziende of slechthorende gasten.
Heb je andere vragen over de badkamer of wil je heel specifiek weten wat de aanpassingen zijn op het schip van jouw keuze? Vraag het ons gerust.
Rolstoeltoegankelijke hutten zijn groter dan een standaard hut om het manoeuvreren met een rolstoel door de hut makkelijker te maken. En eventuele hulpmiddelen kwijt te kunnen. Als je een voorkeur hebt aan welke kant je je bed wil instappen, geef dat dan voor het boeken door.
Algemene vragen over toegankelijk cruise (6)
Nee. Er zijn verschillende optie van cruise met A tot Z reizen.
- Je boekt een cruise alleen of met familie en vrienden en gaat zonder zorg/begeleiding aan boord. Wij kunnen dan vooraf, indien nodig, wel de hulpmiddelen voor je regelen, excursies of vervoer. Verder reis je geheel zelfstandig.
- Je boekt een cruise alleen of met familie en vrienden en neemt een vrijwilliger van A tot Z reizen mee voor de zorg/begeleiding. Deze manier van reizen noemen wij maatwerkreizen. Je kunt elke cruise kiezen, op een datum die je wil en zolang als je wil.
- Je boekt een cruise alleen of met familie en vrienden en gaat samen met andere aan boord. Tijdens deze cruises kan je er voor kiezen om (deels) met de groep mee te doen of helemaal niet. Je krijgt dan alleen de zorg of begeleiding die je nodig hebt en verder maak je de cruise zelf. Deze manier van cruise is uiteraard voordeliger als je zorg nodig hebt, omdat de kosten van een vrijwilliger gedeeld worden met andere gasten die ook zorg nodig hebben.
Cruisen is een erg handige en ontspannende manier van reizen, omdat je meerdere bestemmingen kunt bezoeken zonder gedoe met bagage of in- en uitchecken bij hotels. Lees ook eens: 5 tips om als rolstoelgebruiker op cruise te gaan of Cruise met rolstoel of rollator.
Dit is waarschijnlijk een van de meest gestelde vragen. En wij hebben daar nooit een pasklaar antwoord op. Wij passen de vrijwilligers aan aan de zorgvraag van onze gasten. Dus wij doen nooit standaard zoveel vrijwilligers op zoveel gasten. Omdat wij de zorg willen leveren die jij nodig hebt, maken we per cruise een beslissing over het aantal vrijwilligers dat meegaat.
Wij kunnen alle zorg leveren die je nodig hebt. Voor elke zorgvraag kijken we welke vrijwilliger het beste bij deze zorgvraag past en wat we vooraf kunnen/moeten regelen om deze zorg te leveren. Wij maken dan ook altijd graag vooraf een afspraak met jou om te bespreken wat je nodig hebt aan zorg en van ons verwacht.
Ja. Geef als je boekt meteen aan dat je hulpmiddelen nodig hebt. Wij zullen je graag een prijs geven voor de huur van de hulpmiddelen die je nodig hebt. Wij zullen dan zorgen dat de hulpmiddelen op jouw hut staan als je aankomt.
Ja. We kunnen je met voor jou geschikt vervoer ophalen. Wij zullen vooraf de kosten daarvan doorgeven.